Semak Syarat Kelayakan Loan Kereta Anda!


Semak Syarat Kelayakan Loan Kereta Anda!



Perhatian: Semak syarat kelayakan asas anda membeli kereta. Salah satu langkah dalam proses membeli kereta!


1. Warganegara: Malaysia

Pastikan anda warganegara Malaysia sebab senang nak membuat pinjaman. Warganegara luar boleh juga membeli kereta tapi selalu nya cash ataupun 70% sahaja mereka boleh pinjam. Yang pegang kad merah masih boleh pinjam loan kereta tapi selalunya bank akan minta guarantor.

2. Umur: 23 Tahun ke atas

Sekurang-kurang nya 23 tahun ke atas sebab bank percaya anda dah boleh mula berdikari. Untuk SKIM GRADUAN selalunya grad semasa umur 23 Tahun. Bawah 23 tahun boleh mohon pinjaman, tapi bank selalunya akan minta guarantor.

3. Track Record di CCRIS

Sekurang-kurangnya pernah buat satu pinjaman contohnya ASB, credit card, motorsikal AEON. Kalau tak ada track record untuk graduan boleh cuba SKIM GRADUAN. Selain ini, bank selalunya akan minta guarantor. Track record mestilah cantik kalau tak sia-sia ada track record. Lagi satu cara untuk apply jika track record kosong adalah bekerja sekurang-kurangnya 1 tahun.

4. Gaji Bersih sekurang-kurangnya RM1,600 ke atas.

Untuk yang nak memohon loan tanpa guarantor. Untuk yang ada guarantor, pastikan gaji bersih anda sekurang-kurangnya RM1400. Kalau kurang bank akan fikir, kos nak bela kereta saja dah sebahagian gaji anda. Nak makan apa? Lagi-lagi yang tinggal di bandar. Walaupun anda ada backup seperti busines tapi selagi anda tak boleh buktikan itu satu income bulanan anda pada bank, sia-sia saja cakap semasa processing officer call.

5. Slip Gaji

Slip gaji mestilah tally dengan bank statement atau EPF statement anda. Untuk yang bekerja kerajaan, bank statement @ EPF statement boleh skip. Ada EPF, SOCSO dan nilai nya betul dan selari dengan gaji anda. Untuk yang menerima gaji secara cash, pastikan ada potongan EPF. 

6. Tiada Blacklist CCRIS & CTOS

Sebab tu kena check CCRIS. Rajin-rajin la pergi Bank Negara. Tapi kalau anda nak tahu cara lain boleh contact saya. Kalau ada blacklist, bank akan reject maka sia-sia lah kerja anda prepare document selama ini. Ada certain kes saja bank terima dan bergantung sepenuhnya atas budi bicara banker yang luluskan loan. Sekarang ni ada kemudahan untuk check CCRIS secara online. 

7. Dokumen Original

Dokumen original maksudnya anda tak adjust dokumen anda bagi gaji naik ke apa ke. Lengkap dan ada extra document untuk memudahkan processing officer proses loan kereta anda dengan cepat. Kalau tak lengkap lambatlah proses loan anda.

8.Pekerjaan

Bekerja tetap dan sekurang-kurangnya setahun bekerja. Untuk yang kurang tempoh pekerjaan masih ada option lain.


Ini untuk syarat kelayakan asas sahaja. Ada lagi syarat lain.


Tonton video saya bersama banker untuk penerangan lebih lanjut. Video ini berdurasi 20 minit tapi bakal memberikan maklumat yang banyak kepada anda. Semoga bermanfaat. 




APAKAH LANGKAH YANG ANDA BOLEH AMBIL SEKARANG UNTUK MEMBELI KERETA PERODUA BARU?

1. Untuk memudahkan anda, saya telah menyediakan saringan-saringan quiz untuk anda mengenal pasti status case anda. Dengan mengetahui kedudukan anda sekarang, anda dapat membetulkan dan memudahkan loan anda untuk di approve oleh pihak bank.Anda hanya perlu klik di tajuk di bawah. Check it out!

Untuk semak kelayakan loan kereta boleh check disini https://ispeedautomotive.com/kuiz-semak-kelayakan-loan-kereta/


p/s: Semak secara turutan untuk mendapatkan keputusan yang tepat!


-AA-

SAYA MOHON JANGAN COMMENT LAGI DAH SEBAB BANYAK SANGAT AND SAYA TAK SEMPAT NAK SCROLL SAMPAI BAWAH. JUST CLICK LINK NI UNTUK DIRECT WASAP SAYA TANYA SOALAN ANDA. OKAY?

Boleh contact assistant saya untuk menyemak kelayakan loan kereta anda. Klik link ini  https://ispeedteam.wasap.my

Untuk maklumat lanjut boleh ke website baru saya https://www.ispeedautomotive.com
















Comments

  1. Nk tanya kalau kita ada buat pinjaman al rahnu...mmg xboleh nk bt pinjaman beli kereta ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh buat pinjaman. Bergantung kepada manager yang nak approve or recommend.

      Delete
    2. kalau gaji 800 boleh ke buat pinjaman kereta ni??

      Delete
  2. nk tanya lah kalau sy ada beli barang eleltrik ansuran dengan aeon kredit..mmg xboleh buat loan kereta ke?

    ReplyDelete
  3. Nk tnya sikit. Gaji sy basic 1500. Secara kasar akan pegi ke 1800. Skrg sy nk beli kete baru x blh. Bank minta guarentor. Sy x de guarentor. Dgn slip gaji sy ni mampu beli kete berape harge.?

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum,nk tnya sy kerja kt perniagaan keluarga.umo thn ni bru 22,kalau tk de lesen boleh buat pinjaman ke? Ibu pun tk de lesen so tak boleh jamin kan?

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,nk tnya sy kerja kt perniagaan keluarga.umo thn ni bru 22,kalau tk de lesen boleh buat pinjaman ke? Ibu pun tk de lesen so tak boleh jamin kan?

    ReplyDelete
  6. Sy nk tnya klu gaji rm2000 tp bayar cash xdk epf tp lama dh keja blh beli kereta axia x?...plazz

    ReplyDelete
  7. Kalau saya gaji 4k tapi umur masih 19 macam mana nak beli kereta ?

    ReplyDelete
  8. kalau Gaji Bersih RM1600, Layak ke beli ALZA "0" downpayment?

    ReplyDelete
  9. salam saya nak tnya....gaji bersih saya Rm1470.00 setelah di tolak personal loan. saya nak buat loan 20 000 selama 7thn utk beli kereta avanza 2nd hand boleh tak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh. Ada kemungkinan bank akn minta gtor.

      Delete
    2. terima kasih utk jawapan di atas....boleh bg senarai bank apa tak...

      Delete
  10. ok tima kasih...saya cuba public xleh...saya cuba cimb plak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Public mmg xkn lepas kalau case cmni. Cimb rasanya boleh membantu.

      Delete
  11. salam maaf mengganggu..klu saya nak jadi penjamin kepada kakak saya untuk membeli kereta tetapi gaji saya kecil.. bole ke sya jadi penjamin kakak saya..

    ReplyDelete
  12. salam maaf mengganggu..klu saya nak jadi penjamin kepada kakak saya untuk membeli kereta tetapi gaji saya kecil.. bole ke sya jadi penjamin kakak saya..

    ReplyDelete
  13. As salam,gaji basic saya rm 1500.OT + elaun dalam rm 1500.Dah 7 tahun keje.Personal loan ada 2..cimb & Aeon credit.CIMB tiap2 bulan bayar lewat 12 hari.Aeon credit ok je..Boleh loan kereta 2nd harga bawah 40 k tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Boleh tp bergantung kepada commitment dan debt ratio.

      Delete
  14. Salam saya nak tanya, kalau saya nak beli kereta alza standard. gaji bersih 1900 boleh lepas ke? kalau ada hutang easy rhb mcm mn ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hutang byr cantik x? Brapa hutang easy rhb tu?

      Delete
    2. Hutang byr cantik x? Brapa hutang easy rhb tu?

      Delete
    3. saya hutang dlm 5 ribu. bayar okay cuma ada 1 bulan lambat.

      Delete
    4. Lambat sebulan slow payment je tu. Cuba submit.

      Delete
  15. Nk tnya nie... umur sy bru 20 tahun... n sy nk buat loan viva 2cond hand blhx?? Gaji 1300... dh 4 blan keje sbgai account.. lpss x buat loan??

    ReplyDelete
  16. salam bro.sya kerja swasta.basic 1600.+OT bersih dalam 2k sbulan.nk buat full loan 0 downpayment.sdiakn seorang guarantor.buleh lepas x? tq

    ReplyDelete
  17. salam bro.sya kerja swasta.basic 1600.+OT bersih dalam 2k sbulan.nk buat full loan 0 downpayment.sdiakn seorang guarantor.buleh lepas x? tq

    ReplyDelete
  18. Sy kakitangan awam,gaji bersih tinggal rm1200 tp sy ada keje partime yg ada slip gaji anggaran rm800-rm1100 layak x nk bli proton exora dgn full loan..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. 800 - 1100 tu gaji bersih ke? Boleh tapi kena check debt ratio and loan sebelum ni bayar cantik ke x

      Delete
  19. Assalamualaikum. . nak tanyE.. Basic sy 1k. . tolak epf tgl 8 lebih. . sy nak amik vios second thun 2007 dalam anggarn 33k. . sy ad penjamin. . Agak2 lepas x? lgi 1 y bayar kreta tu nnt penjamin sy. . Mohon bantu. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak lepas. Kena tukar pakai nama penjamin. Penjamin tu kena spouse or parents je sebab boleh combine income

      Delete
  20. As Salam, nak tanya gaji basic saya RM2000.00. komitmen just bayar hutang PTPTN. Sekarang saya pakai myvi s.e tahun 2007. Just nak mnx advice, kalau sy jual myvi sy tu, layak ke saya nak beli kereta honda jazz? Just wondering.

    ReplyDelete
  21. Salam nak tanya. Saya kerja sendiri. Gaji bersih dalam 5k. So far saving ada 20k. Bulan lepas sy nak beli kereta tapi failed. Ni sy nak cuba lagi. Agak2 bank mana senang lulus? Sy nak pinjam 50k untuk kereta 2nd. Perlu ke deposit besar atau sekadar 5k cukup? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk kerja sendiri. Bank just amek 10 20% je dari average credit bank statemnt 6 bulan. So kalau 5k tu angka xbersih lagi untuk bank.

      Delete
    2. Untuk kerja sendiri. Bank just amek 10 20% je dari average credit bank statemnt 6 bulan. So kalau 5k tu angka xbersih lagi untuk bank.

      Delete
  22. salaam.. full settlement kereta Ada 8k + 3k fees mahkmah.. tunngakkan Ada 4k... INI dah masuk ccriss ke? kete habis bulan 10 ni.. klu nak buat loan kete lain lepas tak anggaran 15k

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Masuk ccris dah. Loan 15k or harga kereta 15k?

      Delete
  23. Mcm mna nk check ctos on9?

    ReplyDelete
  24. Hi, nak tanya klu kena jadi guarantor....kena sertakan document mcm yg nak beli/buat loan ke?seperti payslip 3 bulan and epf statement?adik minta jadi guarator

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi. Sama mcm hirer jugak. Lesen je xpayah bg.

      Delete
  25. Hi, nak tanya klu kena jadi guarantor....kena sertakan document mcm yg nak beli/buat loan ke?seperti payslip 3 bulan and epf statement?adik minta jadi guarator

    ReplyDelete
  26. Salam.nak tanya gaji sy rm1200.00 sy takde slip gaji boleh ke i beli kereta myvi..boleh ke i dapat loan bank..

    ReplyDelete
  27. Salam.nak tanya gaji sy rm1200.00 sy takde slip gaji boleh ke i beli kereta myvi..boleh ke i dapat loan bank..

    ReplyDelete
  28. Salam.nak tanya gaji sy rm1200.00 sy takde slip gaji boleh ke i beli kereta myvi..boleh ke i dapat loan bank..

    ReplyDelete
  29. Salam.nak tanya gaji sy rm1200.00 sy takde slip gaji boleh ke i beli kereta myvi..boleh ke i dapat loan bank..

    ReplyDelete
  30. assalam.saya nk tanya if gaji bersih rm1100 tp tambh elaun semua adelah dlm rm1550, dan gaji tersebut dibayar secara cash. perlu statement bank jugak ke?sbb gaji by hand

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gaji cash susah. Mintak company masukkan dalam bank. Then baru keluarkan.

      Delete
  31. Gaji bersih saya RM 4000 abang saya minta saya jadi penjamin untuk loan kereta proton saga FLX. Saya simpati tetapi sangsi dengan keupayaan pembayaran balik pinjaman abang saya.patut saya jamin atau tidak abang saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangsi xpayah jd gtor. Hirer sangkut bayar gtor pon sangkut skali.

      Delete
  32. Gaji bersih saya RM 4000 abang saya minta saya jadi penjamin untuk loan kereta proton saga FLX. Saya simpati tetapi sangsi dengan keupayaan pembayaran balik pinjaman abang saya.patut saya jamin atau tidak abang saya.

    ReplyDelete
  33. Salam. Sy pekerja kakitangan kerajaan. Setakat ni, sy hny buat pinjaman perumahan kerajaan. setiap bulan tolak RM 2022.Jadi, skng ni gaji bersih saya tinggal RM 1506. Insya Allah, bln Julai ni akan dpt kenaikan tahunan. Sy berminat nk miliki kereta Honda Civic 2016 yg baharu (1.8L). Jadi, adakah layak untuk sy buat pinjaman beli kereta idaman sy tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Tak layak. Cari kereta harga dalam 50k 60k

      Delete
  34. sy umur 22 .kerja tetap dh ckup setahun.basic 1850 . nk beli axia SE. tpi smua bank mintak guarantor. ADA CARA LAIN X NAK BUAT LOAN TANPA GUARANTOR Encik? alasan sy sebb terlalu muda dan xpernaah ada mne2 komitmen

    ReplyDelete
    Replies
    1. First time loan memang cmtu. Ada cert tak? Boleh cuba skim graduan. Dah cuba cimb ke?

      Delete
  35. Saya berumur 25 tahun. Sedang menunggu posting guru sama ada bln 7 atau 8 ni. Saya nk tnya boleh ke saya nk buat loan bank tanpa slip gaji sbb saya belum kerja tetap lg. saya cadang nk beli myvi se 1.5 auto second hand. Adakah sy layak utk mdapat loan bank? Atau perlukan guarantor? Tq

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum,,, sy nak tanya,,,,,, gaji sy Rm800 kadang tu boleh dpt seribu jer,,,,, duit simpanan di bank 31 ribu,,,, namun sy, abg, bapa n mama,,, bercadang nak gabung c keluar kereta keluarga alza atau exora ,,,, rasanya boleh ke tu,,,,,, kadar purata pendapat kmi sekeluarga 8 ribu bersih....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Hirer paling banyak gaji. Gtor 2 orang. Boleh tu.

      Delete
  37. assalammualaikum .. nak bertanya ye .. saya kerja dkt 3 tahun basic 1370 .. gaji kasar boleh cecah 2200 .. soalan sy boleh ke saya buat loan untuk viva second ?? mohon pencerahan tntang bank yg anda maksdkn .. trima kaseh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Bersih dapat berapa? Nak loan viva berapa?

      Delete
  38. mohon pencerahan tentang di atas ..

    ReplyDelete
  39. Sy dah buat loan 2kali..loan pertama lepas tnpa penjamin cuma ptptn yg sangku... Lepas dah setlekn ptptn dlm 4 bulan lepas tu sy try sumbit loan kedua.. Dia mntak penjamin pula... Bulanan 630 ikat 9 tahun. Gaji bersih saya 3.5k .still perlukan penjamin ? Yg 1st loan xde penjamin bole lepa... Kat mana nk cari loan kereta tnpa penjamin y?? Area johor bahru

    ReplyDelete
    Replies
    1. First time memang kena gtor sebab bank xtau attitude hirer macam mana lepas bagi pinjam. Cuba submit kat kl.

      Delete
  40. Sy dah buat loan 2kali..loan pertama lepas tnpa penjamin cuma ptptn yg sangku... Lepas dah setlekn ptptn dlm 4 bulan lepas tu sy try sumbit loan kedua.. Dia mntak penjamin pula... Bulanan 630 ikat 9 tahun. Gaji bersih saya 3.5k .still perlukan penjamin ? Yg 1st loan xde penjamin bole lepa... Kat mana nk cari loan kereta tnpa penjamin y?? Area johor bahru

    ReplyDelete
  41. Sy dah buat loan 2kali..loan pertama lepas tnpa penjamin cuma ptptn yg sangku... Lepas dah setlekn ptptn dlm 4 bulan lepas tu sy try sumbit loan kedua.. Dia mntak penjamin pula... Bulanan 630 ikat 9 tahun. Gaji bersih saya 3.5k .still perlukan penjamin ? Yg 1st loan xde penjamin bole lepa... Kat mana nk cari loan kereta tnpa penjamin y?? Area johor bahru

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum saya nak tanya lepas x untuk saya beli kereta under skim graduan bg Axia standard G.?
    Saya 24 ,gaji rm 1600, setelah tolak epf dan socso,bersih rm 1424

    ReplyDelete
  43. Salam.gaji sy basic 630.ade elaun+ot+n elaun lain2..bersih blh dpt 1900 ataw 2k.gaji mmg compny bayar cash...umur 23 .blh lulus ke sy buat loan saga plus blm gune granto mak sy peneroka felda gaji bersih 1100 ye??mohon penerangan ye

    ReplyDelete
  44. Salam.gaji sy basic 630.ade elaun+ot+n elaun lain2..bersih blh dpt 1900 ataw 2k.gaji mmg compny bayar cash...umur 23 .blh lulus ke sy buat loan saga plus blm gune granto mak sy peneroka felda gaji bersih 1100 ye??mohon penerangan ye

    ReplyDelete
  45. Salam.gaji sy basic 630.ade elaun+ot+n elaun lain2..bersih blh dpt 1900 ataw 2k.gaji mmg compny bayar cash...umur 23 .blh lulus ke sy buat loan saga plus blm gune granto mak sy peneroka felda gaji bersih 1100 ye??mohon penerangan ye

    ReplyDelete
  46. salam..nak tanya. saya berumur 23 thn & ada buat 2 kerja 1 hari dah dekat setahun lebih. total gaji bersih rm2738 & dua2 keje tu gaji masuk bank. cuma 1 keje je yg ada potongan kwsp. agak2, boleh tak kalau saya nak buat full loan untuk myvi 1.5 se

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Boleh tp depends dengan kerja apa. Kalau x bank akan mintak gtor sebab muda and ccris kosong.

      Delete
  47. Salam.. Sy kerja swasta.. Gaji basic 1800.. Bersih dpt 1600.. Kereta apa yg mampu sy beli.. Saya baru kerja 7 bulan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cukupkan setahun baru senang nak beli kereta. Cuba saga, axia, myvi 1.3

      Delete
  48. salam cik azeri. boleh ke saya membeli kereta dengan hanya menggunakan slip gaji pertama saya kerana saya baru bekerja.gaji bersih saya rm 3000

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Boleh tapi depends on kerja and company apa.

      Delete
  49. sy kerja swasta ad epf . .basic 900 +alaun + commission. .bersih dlm 18 kew 19 . .blh kew nk apply myvi 1.5 se full loan

    ReplyDelete
  50. sy kerja swasta ad epf . .basic 900 +alaun + commission. .bersih dlm 18 kew 19 . .blh kew nk apply myvi 1.5 se full loan

    ReplyDelete
  51. Sye keje biasa je basic 1200 kete ape yg sye boleh beli? X kesah 2nd hand or baru ?

    ReplyDelete
  52. Salam, saya umur 21, baru kerja 5 bulan, gaji 2k, gaji masuk dua kali sebulan, awal bulan dan tengah bulan, lepas tak nk ambik kete secondhand dlm 15k-20k ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Boleh tp kena gtor sebab ccris kosong n muda lagi. Nak senang beli kereta cukupkan kerja setahun company y sama.

      Delete
  53. Hai..nk tya kalau mcm kakak sy goverment,tlg amek keta gna nama dia dlu kemudian tkr kepada nama sya..bleh x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sebab loan nak kena tukar sekali nama awak.

      Delete
  54. assalamualaikum...ermm sy nk ambik produa bezza,basic saya RM1900,LEPAS KER FULLOAN?? IF TAK LEPAS FULL LOAN biasanya brapa deposit yang perlu disediakan..tp saya ada partime job,masalah nya partime job tiada payslip.mohon pencerahan terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Sekarang ni full loan memang dah susah sket sebab gst. Kurang2 pun mesti kena deposit sket. Part time job tu duit masuk bank x? Epf ada x?

      Delete
  55. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  56. Salam.. Hai.. Nak tnya.. I dh kawen but then i nak buat loan for myvi.. My sis jd gurantor.. Boleh ke tak?.ke mmg nk spouse jgk kd grntor? Mohon pencerahan��

    ReplyDelete
  57. Assalam tuan.

    Gaji basic sy rm1520+200 allowance tetap+500 ot wajib. Ada lesen .
    Di antara 3 jenis kereta ni, yg mana sy boleh loan?
    1. Saga flx
    2. Myvi
    3. Axia

    Tapi malang nya sy telah ada ctos akibat daripada bekas kawan sy yg celaka lagi durjana itu telah menipu sy dgn menggunakan nama sy utk tujuan nya sdri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Saga or axia. Ctos apa? Ada ctos yang boleh buat.

      Delete
  58. Assalam tuan.

    Gaji basic sy rm1520+200 allowance tetap+500 ot wajib. Ada lesen .
    Di antara 3 jenis kereta ni, yg mana sy boleh loan?
    1. Saga flx
    2. Myvi
    3. Axia

    Tapi malang nya sy telah ada ctos akibat daripada bekas kawan sy yg celaka lagi durjana itu telah menipu sy dgn menggunakan nama sy utk tujuan nya sdri.

    ReplyDelete
  59. Assalam tuan mnta pencerahan wife sy seorg pnjawat awam gj kasar 2.7k gj bersih hnya tggl1.5 shj setelah tolak personal loan layak ke wife sy nk buat loan kereta hrga 25k tanpa guarantor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Layak as long monthly kereta tolak gaji bersih xbawah 1k

      Delete
  60. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  61. Salam.sy dh submit dkumen loan kete.blh lulus kalu tmbh sorg grantor.soalan sy kalu grantor tgl di kuantan n sy jb.prlu ke dia dtg ke jb tuk tndtgn pape srt.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Itu tak jadi masalah sebab bank akan pos agreement ke bank berdekatan gtor.

      Delete
  62. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  63. Salam. Saya berminat untuk beli Proton Saga SV (auto. Gaji bersih saya RM2000 sebulan dan monthly commitment saya cuma PTPTN(if only bank consider PTPTN as commitment). Masalah saya pada bank statement dan EPF. Untuk bank statement, gaji saya kadang kala dibayar 2 kali sebulan. Separuh sebelum 3hb dan separuh lagi sebelum 14hb. Untuk bulan yang bernasib baik,gaji dibayar penuh di awal bulan. Untuk EPF, potongan dibuat lambat. Up to this date, bayaran EPF sampai bulan Mei. Tapi syarikat boleh keluarkan surat sokongan untuk stating problem EPF disebabkan syarikat. Is it possible untuk saya buat buat loan kereta without guarantor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Ptptn memang consider as commitment by bank. Whether customer bayar prompt ke x itu yang masalahnya. Kalau prompt senang dah nak lulus. Masalahnya ramai yang xprompt sebab tiba2 ptptn masuk dalam ccris. Utk ur case, kena explain pada pegawai bank tu. Dia akan faham. Xde masalah sebenarnya.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. PTPTN memang bayar setiap bulan setakat yang ingat. Selalunya within first week of the month dah bayar. Cuma untuk Jun dan July tahun ni, amount dia less dari biasa bayar. Bulan-bulan sebelum tu ok and start bayar balik ikut amount selalu awal August hari tu.
      Encik jual kereta kan? Kalau saya pass all document, ok ke? Cadangnya paling lambat early November dah keluar kereta.

      Note: Saya rasa saya dah ter-sent interview form sebelum habis isi. Encik boleh ignore kot form tu dulu. Saya send yang lain nanti kalau perlu.

      Delete
  64. Saya gaji bersih rm800
    Saya berminat nak beli honda civic baru...lepas tak..?kalau boleh full spec..
    Atau awak boleh sarankan kereta honda yang lain..
    Kalau saya trade in motor yamaha 135lc boleh ke?untuk duit muka...terima kasih

    ReplyDelete
  65. Tuan nk bertanya klu gaji bersih rm3000 layak ke beli kereta perdana 2.0 2016...tq

    ReplyDelete
  66. gaji bersih 2.5 k. sy keje gov tpi belum sah dlm perkhidmatan. SY kerja baru dalam setahun lebih. sy nak beli kereta second dengan harga RM49 K. sy tiada komitment apa2 kecuali ptptn yg ditolak terus dari acc setiap bulan. mana yg baik, sama ada sy loan bank utk beli cash kreta tersebut atau loan bank kreta tersebut dan bayar bulan2 kpda bank.

    ReplyDelete
  67. Aslkm kalau umur dah masuk 40an..layak ke saya buat loan kereta dan jika layak brp lah loan yg akan saya dapat dan kereta bajet brp kah yg saya layak beli..tq admin

    ReplyDelete
  68. Aslkm kalau umur dah masuk 40an..layak ke saya buat loan kereta dan jika layak brp lah loan yg akan saya dapat dan kereta bajet brp kah yg saya layak beli..tq admin

    ReplyDelete
  69. Salam. Saya berumur 23 tahun. Gaji bersih 1650. Basic 1100 + 700 elaun. Saya nk loan kereta 27k. Gerentor bapak kerja kerajaan. Gaji bersih 2k++. Pendapat saudara mudah ke saya nak dapatkan loan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Kalau 700 tu elaun tetap bulanan mudah la. Kalau x, join income dengan ayah.

      Delete
    2. Terbaru loan tak lps sbb nama saya ada tunggakkn ptptn. Nama ayah blacklist sbb kad kredit. Klau saya langsaikan tunggakkn ptptn dan apply balik loan lps 4bln susah tak nak dapatkan lo tanpa gerentor dgn umur dan gaji saya yg mcm tu? Elaun 700 tetap setiap bln.

      Delete
  70. Salam bos.. Gaji bersih sy 3k+/bulan sy dh pecen tapi smbung blik kerja yng tlah sy pncen tu.. So skrang ni lgi 2taun sy akn pecen.. Skrang ni sy boleh boleh lulus tak loan ngn bank nk ambik axia se bru??

    ReplyDelete
  71. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  72. Salam . saya check ccris ada satu rekod tu "999" setiap bulan . Sebabnya saya ada surrender kereta atas alasan tertentu dan kereta dilelong . Setiap bulan saya masih bayar secara ansuran sebab rugi pulak nak setelkan baki 18k sekaligus (skrg tggl rm11k) . Sementara tu hutang superbike , personel loan , kad kredit xde masalah cantik je. kereta je terpaksa surrender . gaji baru 4k bersih tggl la 3.5k camtu. Dalam report xde plak tertera 'special attention'. PL dgn kad kredit lg 2,3 bulan abis dah .motor tggl 2 thn x sampai . Persoalan saya , adakah saya layak memohon pinjaman lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selemat petang, kes sy sama dengan kamu.. klu buat pinjaman kereta xdpt.. ku buat pinjaman peribadi ikut badan/ koperasi yg beri pinjaman klu bank komersial mmg xdpt spt bank rakyat, maybank dan lain2.. skg sy tgh buat loan kereta mmg lulus cuma kena settlement baki kereta yg dilelong dan minta surat clear dari bank yg kita loan tu. tq

      Delete
    2. Selemat petang, kes sy sama dengan kamu.. klu buat pinjaman kereta xdpt.. ku buat pinjaman peribadi ikut badan/ koperasi yg beri pinjaman klu bank komersial mmg xdpt spt bank rakyat, maybank dan lain2.. skg sy tgh buat loan kereta mmg lulus cuma kena settlement baki kereta yg dilelong dan minta surat clear dari bank yg kita loan tu. tq

      Delete
  73. Salam. Saya nak beli perodua bezza 1.3 Auto. Basic saya RM 2800 bersih. Baru je lepas probation so gaji belum tolak epf/socso. Pada masa yg sama sy ada tnggakan ptptn. Tapi dah start bayar.
    Agak-agak lepas x sy nak beli perodua bezza?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam 1 malaysia, Tumpang pengalaman,,kes ptptn ne mmg sangkut terkena dgn diri saya sendiri. Cth sy graduate 2008, Pembayaran akan mula 2009, sekiranya kita bayar PTPTN ikut perjanjian dan tidak ada sangkut record dlm BANK NEGARA(CCRIS) cantik. klu pembayaran sangkut dlm 6 bulan nama akan balcklist pada mana2 bank or koperasi. So, kena rujuk dgn ptptn untuk dapatkan perjanjian semula dan Jadual Pembayaran baharu.

      Delete
  74. Asslm.. nak tanya , adakah lulus permohonan pembelian kereta sy jika sy combine income dgn suami ( tp suami ccris ptptn , pnjawat awam , gaji bersih dlm 2k lebih ) dgn gaji bersih sy dlm rm1k lebih ( lpas tolak personal loan ) ?? dan jenis kereta apa yg sy layak utk ambil ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm.boleh lulus. suami kena pergi ptptn buat bayaran sikit dan dapatkan surat yang menyatakan dah start buat bayaran dari ptptn. kereta 60k kebawah in sya Allah boleh. Untuk maklumat lanjut boleh email saya di azeriazaman@gmail.com

      Delete
  75. Salam..
    Saya berumur 22 tahun dan baru bekerja 4 bulan dan ad slip gaji..
    Basic 1300..
    +ot dpt bersih 1900 ke 2000 sebulan..
    Boleh ke kalau saya buat loan motor dan kereta sekaligus..
    Kereta 2nd hand yg berharga 25k..
    Kereta untk kegunaan keluarga dan motor utk sya ke tmpat kerja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. motor lepas. kereta nak guarantor sebab kerja tak sampai setahun, ccris kosong, muda.

      Delete
  76. assalamualaikum..sy kerja gov gji bersih tinggal 1k lepas tolak loan..ingt nk combined gaji ngan wife gji untuk beli alza s..gji wife basic 1500 cmpur ot dpt la dlm 1.7k kdang2 dpt lebih..deposit pling tinggi pown bleh letak dlm 2k..agk2 lepas ta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. nak beli kereta apa tu? kena tengok kereta gak. In sya Allah boleh lepas kalau combined income tapi kena tengok gak bank mana submit. untuk maklumat lanjut email saya azeriazaman@gmail.com

      Delete
  77. Aslmkum. Saya ada pertanyaan, gaji bersih saya adalah RM2300, saya bercadang membeli kereta persona baru full loan utk adik sebagai kereta Uber/Grab krana nama dia blacklist dn berkerja sndiri. Apakah bleh dlm tempoh 6bln ke sthn slpas kereta pertama utk saya membeli kereta kedua. Cadangan tuan amat dihargai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm tuan. kena tunggu setahun sekurang-kurangnya. Sebab bank tahu second car mesti untuk kegunaan lain kalau tempoh singkat sangat. contohnya untuk sewa kereta, uber. so kena tunggu.

      Delete
  78. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  79. Assalamualaykum,suami sy bercdg nk beli persona 2016.dgn gj bersih 1500..tpi suami xde slip gj/lesen..slip gj mcm voucer je n ada potonggan epf..gj cash n suami x pernah buat apa2 loan..boleh x suami apply keta baru...mohon pencerahan nya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. gaji bersih rm1500 tak lepas untuk beli persona. saya cadangkan combine income dengan wife kalau nak persona juga. untuk slip gaji tu as long as ada potongan epf dan socso dah okay dah.

      Delete
  80. Assalamualaykum,suami sy bercdg nk beli persona 2016.dgn gj bersih 1500..tpi suami xde slip gj/lesen..slip gj mcm voucer je n ada potonggan epf..gj cash n suami x pernah buat apa2 loan..boleh x suami apply keta baru...mohon pencerahan nya..

    ReplyDelete
  81. assalamualaikum, boleh tlg cek sy ada ccris or ctos tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. itu kena check sendiri. sekarang dah boleh check online. pergi kat website BNM.

      Delete
  82. Hi saya nak tanya..gaji dlam rm1900 bersih..tanpa comitment apa2 umur 21tahun dan ada lesen L saya nk bli kereta bezza 1.3 dan pkai guarento abg saudara..boleh lepas tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum, gaji boleh lepas tapi guarantor kena tukar. sibling, spouse and parents sahaja diterima. rules makin ketat.

      Delete
  83. Assalamualaikum, gaji 2300 umur 22 tahun keje baru 4 bln nak ambil honda jazz. Lepas ke tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. tak lepas. email saya di azeriazaman@gmail.com untuk maklumat lanjut.

      Delete
  84. Salam admin...saya baru lepas loan...kereta dah 2minggu saya tnggu tak siap lagi..puspakom dah siap buat..cuma tinggal tukar name je blum..saleman kedai tu ckp ada masalah dgn bank..die ckp geran tu blum di batalkn lagi dari bank..blh bagi penerangan tak admin saya kurang fhm

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe .tggu owner lama batalkan kat jpj . owner kena g bank tempat dia meminjam dan dapatkan surat pelepasan .

      Delete
  85. Assalamualaikum.. Sy nk tnya gji sy basic 1140 skli ot dpt dlm 1500..sy nk bli keta viva secondhnd tnpa grentor..wat loan dlm 19k boleh lepas ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. kalau every months consistent dapat rm1,500 mungkin boleh tapi rasanya kena guarantor jugak tu.

      Delete
  86. Assalamualaikum.. Sy nk tnya gji sy basic 1140 skli ot dpt dlm 1500..sy nk bli keta viva secondhnd tnpa grentor..wat loan dlm 19k boleh lepas ke?

    ReplyDelete
  87. Salam. Gaji basic saya rm1500 bersih. Tapi tak termasuk income hari3 dapat. Dan umur saya 19tahun. Agak2 lepas tak buat loan rm40k lps tak? Huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. tak lepas. umur muda sangat. pakai guarantor pon kena guarantor yang betul2 strong. untuk maklumat lanjut email saya di azeriazaman@gmail.com

      Delete
  88. salam, nk tanya sikit. umur saya 18 tapi gaji 5k tolak epf dgn yuran trtentu so bersih dalam 4.2k. tkde komitmen dan lepas tk nk buat full loan utk kereta harga 120k-130k. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. tak lepas walaupun gaji banyak mana pon. bank xberani nak ambil risiko untuk kereta pertama dan umur muda. berkemungkinan besar untuk switch career or tiba2 hilang pendapatan sangat tinggi. tuan kena pakai guarantor yang strong untuk proceed loan disebabkan umur. jenis kereta standard je yang boleh beli.

      Delete
  89. salam, nk tanya sikit. umur saya 18 tapi gaji 5k tolak epf dgn yuran trtentu so bersih dalam 4.2k. tkde komitmen dan lepas tk nk buat full loan utk kereta harga 120k-130k. tq

    ReplyDelete
  90. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  91. Assalamualaikum..nk tnye sket..sy bekerje disektor swasta (factory) gaji basic sy rm1500 ot kt company sy wajib hari2 3 jam..so total sy kje 12 jam..monthly income bole dpt dlm rm2300
    Lepas x nk buat loan kete vios 2nd hand harge 34k...? Loan ape yg terbaik ye..? Kne pakai personal loan or car loan.. Perlu grento x? Lg satu bole ke kalau kete harge 34k tp amek loan 39 k? Makne nye 5 k lg lebih utk sy.. sy nk buat kete skit...sorry byk tnye..sy bru lg bende2 ni..minx tunjuk ajar..☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. boleh lepas. umur berapa ni? kalau bawah 23 kena guarantor. loan lebih tu kena check dengan bank price semasa vios secondhand tu. then baru boleh adjust kat vso.

      Delete
  92. Assalamualaikum..nk tnye sket..sy bekerje disektor swasta (factory) gaji basic sy rm1500 ot kt company sy wajib hari2 3 jam..so total sy kje 12 jam..monthly income bole dpt dlm rm2300
    Lepas x nk buat loan kete vios 2nd hand harge 34k...? Loan ape yg terbaik ye..? Kne pakai personal loan or car loan.. Perlu grento x? Lg satu bole ke kalau kete harge 34k tp amek loan 39 k? Makne nye 5 k lg lebih utk sy.. sy nk buat kete skit...sorry byk tnye..sy bru lg bende2 ni..minx tunjuk ajar..☺

    ReplyDelete
  93. Saya tk Ada gaji basic..tak Ada EPF.payment semua masuk bank..seminggu atau 2 mggu skli masuk..sebulan DLM 4k hgga 9k..boleh loan utk kereta bawah 50k tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. company apa? date yang masuk tu sama tak tiap2 minggu? case macam ni kena email saya azeriazaman@gmail.com untuk maklumat lanjut.

      Delete
  94. Salam..saya umur 36thn..gaji kasar RM3k..komitmen hanya credit card cimb..bru pakai 2 bln..ccris saya dh clear sblm ni..sy hanya ada msalah ctos..loan motor dgn singer.. Nk beli kereta baru/2nd yg zero downpayment..budget xlebih 500 sbln..tujuan utk buat uber car..kereta baru yg basic pun takpe..prefer mcm bezza,myvi or BLM..any suggestion yg ok dgn requirement sy?bleh lepas ke dgn prob ctos tu?

    ReplyDelete
  95. Assalammu'alaikum.. saya merupakan seorang pelajar ipta yg ingin membeli kereta secondhand.. cuma saya nak tahu apa syarat2 bagi penjamin... boleh tak penjamin daripada adik beradik? and perlukah penjamin mempunyai lesen kenderaan? terima kasih

    ReplyDelete
  96. Salam..sy berumur 26 ..basic gji rm1500 + elaun rm400..gaji brsh dh ptg epf rm1700 .dh brkrja 1thun lbh...tp ade tunggakkan bytn ptptn..lyk ke sy beli keta and keta jns ape yg lyk dgn gaji yg sy bleh bli...bleh x xprlukn grntor?? Tq

    ReplyDelete
  97. Hello.nak tanya.saya ada current accoun dan berniaga sendiri.boleh buat pinjaman tak?tak lama lagi statement bank 6 bulan dah.

    ReplyDelete
  98. Assalam..sy nak amik persona 2016..basic sy 1600..cmpur ot dapat 3000++..masalah sy ada ctos..penjamin motor,member tak bayar..agak boleh lepas tak

    ReplyDelete
  99. hello admin, sy kerja swasta,dh 2thn krja, umur 22thn gaji basic rm950..campur elaun+ot rm1600++ tolak ptongan epf dll.. sblum ni perna loan motosikal under kedai da habis byar dh.. bleh ke sya nak loan kereta saga plus tanpa penjamin?

    ReplyDelete
  100. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  101. salam encik. sy fresh graduate baru kerja 4bulan. basic rm1500. kasar rm1800-rm1900. kalau mcm sy nk buad full loan untuk myvi 1.3 secondhand dlm rm25000 something mcmto lepas tak eh?

    ReplyDelete
  102. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  103. Salam..sy nak tny asben keje despatch..basic 1250 + komisen purata sebulan dlm 2300 ke 2400..(tp dlm 3 bln nie 2600) .. dia ada 2 loan..rumah (public) 350 dan hp (aeon) 233... agak2 bole lepas tak honda civic second 50k?loan byr cantek

    ReplyDelete
  104. Salam ,nak tya..Saya baru berkerja 6 bulan,blum confirm lg basic1100+ot+elaun=2300ke 2500 sebulan,layak ka full loan Kereta tanpa guarantor,nama xpena buat pnjaman apa2..klau dapat kereta apa?

    ReplyDelete
  105. Kalau basic sy rm2150 lepas ke ambil saga FLX..gaji bersih dlm 2000

    ReplyDelete
  106. Hello bro. I buat kerja sendiri. buat loan kereta semua lepas kecuali guaranto. Parents I dah x boleh guaranto.. abgn i pun x lepas...ade cara lain ke? thanks

    ReplyDelete
  107. Kalau umur saya 23 tapi x genap lagi nak beli kereta bezza adv and letak deposit 12k..gaji kasar 1300 je..agak2 lepas x..

    ReplyDelete
  108. Kalau umur saya 23 tapi x genap lagi nak beli kereta bezza adv and letak deposit 12k..gaji kasar 1300..asb 20k je..agak2 lepas c

    ReplyDelete
  109. Kalau umur saya 23 tapi x genap lagi nak beli kereta bezza adv and letak deposit 12k..gaji kasar 1300..asb 20k je..agak2 lepas c

    ReplyDelete
  110. salam encik. umur saya 21 tahun, basic gaji 1500 gaji agak2 kalau nak cuba nak buat loan perodua bezza biasa lepas tak loan bank? ni nak try frst loan saya. ke perlukan gto ke? mohon jawap. terima kasih.

    ReplyDelete
  111. Hi, umur sy 25 thun baru keje 5 bulan, gaji basic rm1400 + elaun n ot bersih sy akan dpt tiap2 bulan xkurang rm1700.agak2 klaw nak beli axia auto full loan lepas tak? Lg 1 nak kena ada penjamin jgk ke? Komitment sy tiap2 bulan just ptptn je

    ReplyDelete
  112. gaji sy 2k. belum masuk elaun. belum pernah ambil mana2 loan dan takda komitmen lain. umur plak 21 tahun dan kerja dan 10 bulan. lepas tak kalau nak loan persona baru?

    ReplyDelete
  113. Nk tnya nie... umur sy bru 22 tahun... n sy nk buat loan saga baru blhx?? Gaji 1500... dh 10 blan keje.. lpss x buat full loan??

    ReplyDelete
  114. Nk tnya nie... umur sy bru 22 tahun... n sy nk buat loan saga baru blhx?? Gaji 1500... dh 10 blan keje.. lpss x buat full loan??

    ReplyDelete
  115. Nk tnya nie... umur sy bru 22 tahun... n sy nk buat loan saga baru blhx?? Gaji 1500... dh 10 blan keje.. lpss x buat full loan??

    ReplyDelete
  116. Mohon pertayaan utk gaji bersih 3k lepas x nak amik loan kereta yang harganya....75k..bank kira basic atau termasuk elaun dan ot...dan mana lebih senang lulus kereta baru atau second.Terima kasih.

    ReplyDelete
  117. salam, nk tnye..klu gaji bersih rm1600 nk wat loan kete axia G tanpa penjamin lps x?

    ReplyDelete

Post a Comment

JEMPUT KE WEBSITE RASMI SAYA UNTUK MAKLUMAT UPDATED.


https://www.ispeedautomotive.com


Salam dan selamat sejahtera.


Terlebih dahulu saya memperkenalkan diri saya. Saya Azeri Azaman.


Apa beza saya dengan Sales Advisor di luar sana?


1. Pinjaman kenderaan


Kepakaran saya ialah di bahagian pinjaman kereta kerana sebelum ini saya berkhidmat di bank sebagai senior officer. Saya sudah menerima beribu-ribu kes untuk di proses sepanjang perkhidmatan saya. Ada beza di antara orang yang mengaku pakar dan orang yang hari-hari proses loan. Diharapkan pengetahuan saya serba sikit di bahagian pinjaman kereta ini akan melancarkan dan memudahkan loan anda.


2. Networking


Saya ada hubungan yang baik dengan banker-banker lain sebabnya semua tu kawan-kawan saya. Saya juga mempunyai hubungan yang baik dengan dealer-dealer model kereta lain di kawasan lembah klang dan selangor.


3. Pembelian kereta secara online


Saya ada reputasi yang baik di dalam penjualan kereta secara atas talian ataupun online dan perkhidmatan online saya dipercayai sejak tahun 2013 lagi.


4. Free Professional Consultant


Saya boleh memberikan nasihat bagaimana untuk memperbaiki dan menyelesaikan masalah anda. Saya juga bersedia memberi tunjuk ajar persediaan sebelum dan semasa anda membeli kereta.


5. Free Gift


Bagi saya, urusan loan itu lebih penting. Jika lulus, free gift yang berbaloi akan diberikan kepada anda.


6. Tiada booking fee, advance fee


Tiada cas di kenakan jika sekadar hendak mencuba masuk loan. Selepas loan lulus dan untuk booking kereta sahaja booking fee akan di cas.


7. Perkhidmatan seluruh Malaysia


Kalau ada dari negeri lain selain Selangor dan Kuala Lumpur yang berminat untuk mendapatkan khidmat saya, tiada halangan. Kereta akan dihantar ke rumah anda. Cuma bank yang boleh masuk loan sedikit terhad.



Boleh contact assistant saya En Khairil untuk menyemak kelayakan loan kereta anda. Klik link ini https://ispeed.wasap.my/

Untuk maklumat lanjut boleh ke website baru saya https://www.ispeedautomotive.com

Jika anda sudah bersedia, klik Begin Your Purchasing Journey di side bar menu!

Sebahagian client En Azeri

Sebahagian client En Azeri
Klik gambar untuk membaca review
Silakan klik pada side bar menu di bahagian kiri atas untuk melihat keseluruhan kandungan website.

Sila klik pada Home untuk kembali ke halaman utama dan melihat kembali side bar menu.

SILA KE WEBSITE RASMI SAYA

https://www.ispeedautomotive.com

Boleh contact assistant saya untuk menyemak kelayakan loan kereta anda. Klik link ini https://ispeed.wasap.my/

Untuk maklumat lanjut boleh ke website baru saya https://www.ispeedautomotive.com